Jumat, 19 April 2013

GUI (Graphical User Interface)

Assalamualaikum Wr'Wb
Tentu dizaman modern ini kita harus mengikuti perkembangan zaman yang terus maju dimana teknologi semakin mudah untuk kita nikmati tentu semua itu memerlukan perjalanan panjang untuk mencapainya disini kita akan membahas mengenai GUI,Kelebihan dari GUI dan Perkembangan Aplikasi dari GUI.Semoga Bermanfaat.

     GUI (Graphical User Interface), adalah antarmuka pada sistem operasi atau komputer yang menggunakan menu grafis agar mempermudah para pengguna-nya untuk berinteraksi dengan komputer atau sistem operasi.
Jadi, GUI merupakan antarmuka pada sistem operasi komputer yang menggunakan menu grafis. Menu grafis ini maksudnya terdapat tampilan yang lebih ditekankan untuk membuat sistem operasi yang user-friendly agar para pengguna lebih nyaman menggunakan komputer. Menu grafis itu ya seperti ada grafis-grafis atau gambar-gambar dan tampilan yang tujuannya untuk memudahkan para pengguna menggunakan sistem operasi.
          Contoh Perkembangan GUI antara lain sistem operasi yang menggunakan GUI adalah Linux dengan distro Mandriva menggunakan Desktop Environment KDE, dan juga sistem operasi Windows 7 Ultimate yang menggunakan GUI-nya sendiri.
Tentu GUI pasti memiliki Kelebihan dan kelebihan itu antara lain ;

-       Menarik Minat Pengguna.
Dengan menggunakan ikon grafik yang berbagai-bagai dapat mengurangkan kebosanan pengguna semasa menggunakan perisian. Pengguna boleh menyesuaikan dengan keperluan dan aras kemahiran mereka. Malah pengguna boleh mengubah warna, fungsi, struktur dan bentuk paparan yang mereka pilih sendiri.
·         Memudahkan Pengguna.
Pengguna lebih mudah memahami apa yang dipaparkan tanpa perlu banyak membaca (jika tiada grafik). Perisian grafik lebih mudah digunakan jika dibandingkan dengan penggunaan teks. Ini sudah tentu akan meningkatkan produktiviti seseorang pengguna.
·         Memahirkan Penguna Dengan Cepat.
Cara memanipulasi objek pada skrin adalah sama dalam setiap aplikasi yang berlainan. Ini memudahkan pengguna mahir dalam pelbagai aplikasi dalam masa yang singkat. Berbeza dengan Command Line Interface (CLI), GUIs membolehkan pengguna bukan teknikal mahir menggunakan aplikasi komputer dengan cepat.
·         Masa Latihan Penggunaan Yang Singkat
Oleh kerana penggunaan GUIs telah memudahkan penggunaan aplikasi maka ianya telah mengurangkan masa latihan yang diperlukan untuk melatih seorang pengguna menggunakan sesuatu aplikasi yang baru.
·         Resolusi Gambar Yang Tinggi.
Ia membolehkan lokasi dot pada skrin dengan tepat untuk menghasilkan paparan gambar atau aksara sehingga 256 warna sekaligus.
·         Membagikan Cara Untuk Membolehkan Pengguna Menggunakan Aplikasi.
Kemudahan antaramuka yang mudah ini membolehkan pengguna membuat capaian kepada fungsi aplikasi dengan pelbagai cara. Ini meningkatkan lagi kawalan dari pengguna tersebut mengikut pilihannya tanpa batasan.

Kesimpulanya bahwa GUI ssat ini sangat dibutuhkan bagi perkembangan duinia design grafis dimana GUI yang merupakan suatu sistem graphical yang mempermudah para penggunanya untuk berinteraksi dengan komputer,saat ini banyak aplikasi atau sistem operasi yang sudag menggunakan GUI karena memudahkan pengguna untuk memakainya,dan membuat segalanya mudah dan tanpa kesalahan dan juga dapat melatih agar kita bisa lebih mengembangkan lagi suatu aplikasi dengan GUI 

Wassalamualaikum Wr'Wb

Sumber;
Digital Library ITB
Anneahira.com 

amdturion.webs.com


Tidak ada komentar:

Posting Komentar